IJMUIDEN - Tata Steel gaat tot 3000 banen schrappen in Europa. Dat heeft het staalconcern achter de hoogovens in IJmuiden in een verklaring aangekondigd. Frits van Wieringen van de Centrale Ondernemingsraad gaat uit van tussen de 1500 en 1600 Nederlandse ontslagen. Een woordvoerder van Tata Steel Europe kan dit nog niet bevestigen.

Hoe de reorganisatie precies uitpakt per locatie wil Tata Steel volgens een woordvoerder eerst bespreken met de eigen ondernemingsraad. Waarschijnlijk heeft ongeveer twee derde van de ingreep betrekking op het kantoorpersoneel.

Dat Tata Steel zou gaan reorganiseren was al eerder bekend, maar over de omvang van de banenreductie waren nog geen aantallen naar buiten gebracht. Het bedrijf telt in Nederland zo'n 11.000 werknemers. In heel Europa werken er meer dan 20.000 mensen.

Vakbonden ontevreden
Vakbond FNV is teleurgesteld dat Tata Steel Europe nog geen concrete plannen kan melden over de aanstaande reorganisatie bij het staalconcern. Dat zegt vakbondsbestuurder Aad in ’t Veld, die door het bedrijf achter de hoogovens in IJmuiden is geïnformeerd. Ook vakbond CNV vindt het jammer dat er niet meer bekend is.

"Er is alleen bevestigd dat er op personeel 170 miljoen euro bespaard moet gaan worden. Maar dat wisten we al", zegt In 't Veld. De FNV'er is er niet over te spreken dat het bedrijf medewerkers in het ongewisse laat en waarschijnlijk pas in de loop van volgend jaar zijn reorganisatieplannen wil uitwerken.

Hoofdlijnen
"Als je 170 miljoen euro deelt door een gemiddeld jaarsalaris kom je op ongeveer 2500 banen die geschrapt zouden moeten worden", legt In 't Veld uit.

CNV-bestuurder Peter Böeseken spreekt van een 'verhaal op hoofdlijnen'. "Meer hebben ze niet", zegt hij. Böeseken hoopt dat Tata Steel binnenkort alsnog meer informatie kan geven. Er is in Wales later deze maand nog een bijeenkomst met de Europese ondernemingsraad van Tata Steel.

Goedkoop staal
Tata Steel heeft last van onder meer een zwakkere verkoop van auto's. Ook de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China heeft zijn weerslag op Europese bedrijven. Verder heeft Tata, net als andere Europese staalproducenten, last van goedkoop staal dat met name uit China komt. Dat wordt in Europa op de markt gedumpt sinds de Verenigde Staten begin vorig jaar invoerheffingen instelden op vrijwel al het Europese staal.