IJMUIDEN/KENNEMER - Natuur zoals door de mens waargenomen en ervaren. Verbonden met schoonheid en zingeving. Levende en niet-levende natuur, planten, dieren, mensen, het heelal, het buitenaardse, de materie en energie waar alles uit bestaat en de relaties hiertussen. Hoewel de mens tot de natuur behoort wordt natuur gezien als iets waar de mens niet of nauwelijks waarneembaar is. Wij beschouwen ons toeschouwer van de natuur.

Tijdens de Kunstlijn laten Haije Gemser, Larissa Neslo, Walter in ’t Velt, Mathilde Loerts en Peter van Borssum Waalkes de natuur in al zijn schoonheid, en in verschillende vormen en materialen zien. De tentoonstelling is samengesteld door curatoren Liesbeth Heerink en Joop Vermeij.

In de Dorpskerk Santpoort-Noord, Burgemeester Enschedélaan 65, openingstijden zaterdag 6 november van 11:00 tot 17:00 en zondag 7 november van 12:00 tot 17:00. Toegang is gratis.

Haije Gemser
Vogels, fabeldieren. Dat Haije Gemser (1940) van vogels houdt, is algemeen bekend. Een paar zomers geleden nog nam hij deel aan de manifestatie 'Heel Nederland de lucht in, een eerbetoon aan de vogel’, met op zes locaties in het land exposities waarbij de vogel centraal stond. Hij heeft ondertussen velen afgebeeld in zijn etsen, olieverfschilderijen en aquarellen. "Het is", zoals hij zegt: "Niet zozeer om een vogelportret te maken, maar om de vogel af te beelden in heel zijn wonderlijke verschijning: vlekken, stippen, strepen. Korte, lange, dikke, dunne poten. Spitse, stompe, lange, gebogen snavels. Een pluimstaart, een loerend oog. Waarlijk een fabeldier. En wat kan er mooier zijn dan een fabeldier af te beelden.

Larissa Neslo
Tijd, ruimte, plant, dier en mens. Larissa Neslo (1970) vertelt haar natuurbeschouwingen in inkt, verf op papier, canvas en hout. Zij werkt voornamelijk op papier, het werken met inkt en verf in verschillende soorten, combinaties, bewerkingen, reliëfs, en vouwen geeft lagen met verassende effecten. Sprookjesachtig verbeeldt zij het abstracte van tijd en ruimte, waarin het leven zichtbaar wordt in al zijn eenvoud en complexiteit. Een ontdekkingstocht naar de betekenis van de natuur, van het leven, van het zijn, … de kennis van alles. De uitkomst zal volgens Larissa altijd een vraag zijn. Een vraag verbeeld. Kunst.

Walter in ’t Velt
Dierlijke skeletten. Walter is werkzaam als verpleegkundige en al op jeugdige leeftijd zeer geïnteresseerd in de natuur. Wat begon met het verzamelen van botjes en schedeltjes groeide uit tot het vervaardigen, prepareren, van dierlijke skeletten. Zijn skeletpreparaten hebben bij zowel nationale als internationale en wereldkampioenschap prijzen behaald. Hoewel deze skeletpreparaten worden vervaardigd voor eigen collectie en/of in opdracht van musea of particulieren, is wellicht het belangrijkste nog wel om aan het publiek te laten zien dat een dood dier ook heel bijzonder en mooi kan zijn.

Mathilde Loerts
Oervormen, het universele in een mensenleven verbeeldt in steen. Mathilde Loerts (1972) is beeldend kunstenaar: “Wat zou het mooi zijn om alles wat ontstaat in mijn brein te kunnen maken met mijn handen in steen “. Tijdens haar zoektocht naar beeld en vorm werd zij gegrepen door het oude ambacht van het steenhouwen. Beelden maken is voor Mathilde het zo helder mogelijk vormgeven van het universele in een mensenleven, het zoeken naar een universele beeldentaal. Deze ziet zij terug in oervormen en archetypen in verschillende culturen over de hele wereld. Haar beelden zijn organische en stereometrische composities en combinaties van vormen in verschillende steensoorten en soms in “oud” hout met een vaak sobere vormentaal.

Peter van Borssum Waalkes
De materie, het materiaal. Natuur verbeeldt en verwerkt. Naast het direct werken in allerlei soorten hout en steen, van heel zacht tot hard, experimenteert Peter van Borssum Waalkes met combinaties van diverse materialen, waarbij het zoeken naar de uitstraling en sfeer van het materiaal zelf het uitgangspunt was. Door al die tijd veel van materiaal te wisselen is er ook niet van een duidelijke stijl te spreken. Steeds wordt een nieuwe vormenwereld gezocht en er is daardoor weinig sprake van herhaling. Het te bewerken materiaal is de bepalende factor voor de sfeer en vorm van het werk. Peter laat tijdens de Kunstlijn beelden in hout zien.