IJMUIDEN - In het weekend van 18 en 19 augustus vond een guerrilla-actie van citymarketing .IJmuiden plaats. Mensen konden gratis meerijden met een speciale strandbus van station Sloterdijk en station Haarlem naar IJmuiden aan zee. En, ondanks het tegenvallende weer, werd dat gedaan: strandliefhebbers grepen de actie aan om het strand van IJmuiden te (her)ontdekken. Zoals een strandgast het zei: “Voor mijn verhuizing naar Amsterdam ging ik altijd naar het IJmuidense strand en ik vond het er heerlijk. Deze actie was een goede aanleiding om weer eens terug te gaan!”

Met deze actie vestigt Citymarketing Punt IJmuiden in samenwerking met IJmuiden Rauw aan Zee de aandacht op de voordelen van het strand van IJmuiden aan Zee: goed bereikbaar met de bus vanuit Amsterdam en Haarlem en met de auto. Met uitstekende parkeermogelijkheden. Het is een plek van rauwe schoonheid. Met brede duinen en een zee waar enorme schepen langs de pier verdwijnen aan de horizon. Een breed, rustig en stoer strand, met ruimte en mogelijkheden voor veel verschillenden watersporten.

Wethouder ontvangt eerste gasten De ingehuurde Amerikaanse schoolbussen waren aangekleed in het thema strand en beplakt met stickers van .IJmuiden en IJmuiden Rauw aan Zee. De bussen reden meerdere keren af en aan van de stations naar het IJmuidense strand. De eerste strandgasten op zaterdag zijn ontvangen door wethouder Jeroen Verwoort met een strandpakket met daarin een strandbal, vissershoedje, magazine .IJmuiden en een lunchbon voor één van de strandtenten. De strandondernemers dragen graag bij aan een positief imago van IJmuiden als strandbestemming en hebben de bezoekers een gratis drankje aangeboden.

Groot bereik actie
Het doel van de actie is om IJmuiden te promoten als strandbestemming bij de inwoners van Haarlem en Amsterdam. En daarbij zoveel mogelijk mensen te bereiken. De inzet van verschillende soorten communicatiemiddelen draagt daaraan bij. Naast de aangeklede bus zelf, die werkt als een rijdend reclamebord, is met driehoeksborden aan lantaarnpalen in Haarlem en Amsterdam de actie aangekondigd. Verder ligt green graffiti op strategische plaatsen rond de stations, die een aantal weken blijft liggen. Daarnaast is de social media campagne een belangrijk onderdeel van de marketingactie. De aankondiging van de actie heeft op Facebook al 10.000 mensen bereikt. Door het maken en delen van een professioneel filmpje van de actie is de exposure op social media groot.