Tegenwoordig zijn elektrische fietsen niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ook is de techniek in fietsland enorm veranderd in de afgelopen 10 jaar. Als je op zoek gaat naar een nieuwe e-bike wordt je compleet overdonderd met het grote aanbod aan fietsen en de nieuwste technische snufjes. Hierbij worden ook termen gebruikt waar sommigen geen idee wat het precies inhoud en wat de functie is. Daarom hebben we hier een aantal veelgebruikte termen waarvan we zullen beschrijven wat het betekend. Zo heb je de basis kennis alvast in huis.


Wat is de actieradius?

De actieradius is het aantal kilometers die je kunt rijden met elektrische ondersteuning. Dit verschilt per fiets en accu, laat je dus altijd goed informeren hierover. Niet geheel onbelangrijk, want je wilt een elektrische fiets om de ondersteuning die deze bied. Onderweg zonder stroom te komen zitten is vervelend, en komt altijd op een verkeerd moment.

Wat betekend WH?

Als je een nieuwe e-bike koopt, kun je vaak kiezen uit verschillende accu's. De inhoud van de accu wordt meestal aangeduid in (WH) Wattuur aangegeven. Dit houd in dat hoe groter het getal, hoe meer inhoud de accu heeft en hoe groter de actieradius van de elektrische fiets wordt. Zo kun je vaak kiezen uit een 300wh, 400wh, 500wh accu, of zelfs nog groter, afhankelijk per merk en soort fiets.

Hydraulische remmen

In het verleden werden fietsen veelal afgemonteerd met mechanische remmen. Deze worden nu steeds meer vervangen door hydraulische (schijf) remmen. Nu lijken de kabels nog redelijk hetzelfde, maar binnen in de hydraulische remkabels stroomt er olie door in plaats van een binnenkabel.

Middenmotor en voorwielmotor

Het klinkt eenvoudig en dat is het ook. Een middenmotor is geplaatst in het midden van het frame, bij de pedalen. Een voorwielmotor zit geplaatst, jawel in het voorwiel. Het grootste verschil tussen beide is dat een middenmotor meestal werkt met een krachtsensor en een voorwielmotor met een rotatiesensor. Bij een e-bike met een voorwielmotor wordt je in feite vooruit getrokken en bij een middenmotor voelt de ondersteuning wat natuurlijker aan. De middenmotor is in de meeste gevallen ook de duurdere elektrische fiets, omdat de techniek wat complexer en luxer is, dan die van een voorwielmotor.

Anti-lek banden

Betekend het bij anti-lek fietsbanden dat je nooit meer een lekke band kunt krijgen? Dat is helaas niet het geval maar de kans is wel een stuk kleiner. Er zit nu eenmaal een binnenband gevuld met lucht in de buitenband die lek geprikt kan worden. Een grote spijker houd vrijwel geen enkele anti-lek fietsband tegen. De grote e-bike fabrikanten monteren de fietsen wel vaak af met anti-lek banden van Continental fietsbanden. Het is aan te raden om voor een goede set fietsbanden te kiezen. Onderweg stranden met een lekke band, om vervolgens met een reparatieset en fietspomp langs de weg te staan, daar wordt niemand blij van.