IJMUIDEN - Rijkswaterstaat sluit vanaf 16 april een jaar lang de route over het sluizencomplex in IJmuiden voor al het doorgaande verkeer.

Door de werkzaamheden rond de aanleg van de nieuwe zeesluis kan het verkeer de sluizen niet meer veilig passeren. Maar wat zijn de alternatieven dan? En wat wordt er nu precies gebouwd? We praten je bij met vijf vragen en antwoorden.

Wat wordt er gebouwd en waarom is het nodig?

Het consortium OpenIJ is bezig met de bouw van een grote zeesluis. Die nieuwe sluis moet ervoor zorgen dat er meer en vooral ook grotere schepen, ook bij laag water, naar de haven van Amsterdam kunnen varen. De huidige Noordersluis dateert al uit 1929 en voldoet om technische en economische redenen niet meer aan de huidige eisen. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.

Waarom is de route over het sluizencomplex nu gesloten?

Aanvankelijk leek het erop dat de doorgaande route over het sluizencomplex ook tijdens de bouw van de grote zeesluis open zou blijven, maar daar komt Rijkswaterstaat omwille van de veiligheid dus nu op terug. De impact van de werkzaamheden aan de deurkassen van de nieuwe zeesluis is groter dan gedacht. Er staan veel hijskranen op korte afstand van het wegdek. Ook zullen er door de bouw continu hoogteverschillen optreden. Dat risico vindt Rijkswaterstaat te groot. Vanaf 16 april is de doorgaande route daarom één jaar lang dicht.

Wat is het alternatief?

Fietsers, bromfietsers en voetgangers kunnen de pont nemen. Volgens Rijkswaterstaat levert dat gemiddeld maar 10 minuten vertraging op. Bovendien wordt tijdens de spits een extra pont ingezet. Automobilisten kunnen als alternatief de Velsertunnel gebruiken. Daarbij ben je ongeveer een kwartier langer onderweg.

Mag dan echt niemand meer van de route gebruik maken?

De route gaat voor al het doorgaande verkeer dicht, maar er zijn wel uitzonderingen. Zo mogen bewoners van het sluiseiland met een speciale pas nog wel gebruik maken van de weg. Ook verkeer dat beroepsmatig op het sluizencomplex moet zijn kan gebruik maken van zo'n pas. Ook politie, brandweer en ambulance kunnen uiteraard nog wel gebruik maken van de route in geval van nood.

Kan de Velstertunnel al die extra automobilisten wel aan?

Volgens Rijkswaterstaat zal de extra druk op de Velsertunnel erg mee gaan vallen. Er gaan nu al tussen de 60.000 en 65.000 voertuigen doorheen per 24 uur. Door de sluiting van de route over het sluizencomplex zullen er ongeveer 4.000 voertuigen bij komen. Dat verschil gaan weggebruikers volgens Rijkswaterstaat niet merken.